Alleen samen kom je verder: terugblik bijeenkomst Executive Board RHIA met nationale, provinciale en lokale overheden

Op de recente bijeenkomst van Executive Board leden van RHIA (stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport) met verschillende overheidsinstanties, werd een breed scala aan onderwerpen besproken, gericht op de toekomst van de luchthaven en haar rol in duurzaamheid en innovatie. Hierbij stond met name de onderlinge samenwerking centraal. Gastheer Roel van der Bolt (gemeente Rotterdam) begon de sessie in het inspirerende Verhalenhuis Belvedère op Katendrecht door de ontwikkelingen rond de luchthaven te delen, die tien jaar geleden begon met het eerste plan voor RHIA. Hij benadrukte hoe de luchthaven in de loop der jaren is geëvolueerd van een mogelijke evacuatie- en hulpgoederen-hub, via een centrum voor internationale hulpverlening naar een testlocatie voor innovatieve technologieën. Sinds 2014 is er door Rotterdam een Clean Tech-programma opgezet en zijn er verschillende mijlpalen bereikt, waaronder de oprichting van de stichting RHIA in 2019 en de ontwikkeling van het ATL project dat gericht is op verdere digitalisering van werkprocessen op en rond de luchthaven.

De bijeenkomst had als doel met elkaar te verkennen waar we gezamenlijk kunnen werken aan de duurzame luchtvaart ambities, hoe je dit met elkaar verbindt en wat er nodig is om die samenwerking te versterken.

De Technische Universiteit Delft (TUD) legde de nadruk op hoogwaardig onderzoek en onderwijs, met het doel maatschappelijke en economische impact te maken. Ze bespraken het belang van voortdurende curriculumvernieuwing en de koppeling van Sustainable Development Goals (SDG’s) aan hun programma’s. RHIA zelf benadrukte het belang van transparante communicatie en ook de noodzaak om samen een sterke community te bouwen en te onderhouden. Rotterdam The Hague Airport (RTHA) presenteerde hun visie op integrale prestatie, regionale relevantie en toekomsttransformatie richting fossielvrij vliegen.

De bijeenkomst was ook een platform voor de betrokken overheden om hun visies en bijdragen te delen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) presenteerde hun Luchtvaartnota met ambitieuze doelen zoals CO2-emissieloos vliegen op afstanden van minder dan 500 km tegen 2050. De gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland bespraken hun plannen, waaronder geluidsreductie, verduurzaming en het versterken van innovatie-ecosystemen. Innovation Quarter (IQ) benadrukte hun rol in het versnellen van technologische innovaties om klimaatdoelen te halen en het samenbrengen van smart energy hubs.

Het werd afgesloten met het in kaart brengen van de verdere stappen die genomen moeten worden. Er werd gesproken over de behoefte aan duidelijkheid in governance en de noodzaak om speerpuntprojecten te starten. Ook werd het belang van regelmatige updates en specifieke evenementen benadrukt. De aanwezigen kwamen overeen om gezamenlijke doelen te formuleren en de rol van de overheid in deze processen te verduidelijken. Het was een vruchtbare bijeenkomst die de weg vrijmaakt voor verdere samenwerking naar duurzame innovatie in de luchtvaartsector.

RHIA is de ‘runway’ voor innovatie, een plek waar bedrijven, ondernemers en studenten zich inzetten voor de transitie naar een schonere, stillere en slimme toekomst van de luchtvaart.