Bagchain: minder vluchtvertragingen door automatisering check-in handbagage bij de gate

Afgelopen zomer was het na een periode van Covid als vanouds druk op de luchthavens. Om tijd en extra kosten te besparen kiezen passagiers er steeds vaker voor om alleen handbagage die aan boord mag van het vliegtuig mee te nemen. Wanneer er niet voldoende ruimte meer is aan boord moeten passagiers alsnog hun handbagage laten inchecken bij de gate, dit was voorheen een manueel proces dat veel tijd en mankracht kost. Om dit soepeler te laten verlopen heeft het bedrijf Bagchain een volledig geautomatiseerde oplossing bedacht.

Steeds vaker reizen met handbagage

De belangrijkste reden dat passagiers vooral voor handbagage kiezen is dat zij niet in de rij voor de bagage check-in hoeven te staan. Eenmaal op plaats van bestemming kunnen zij direct hun weg vervolgen zonder eerst op de bagage te wachten. Een andere reden is dat passagiers niet extra willen betalen om hun bagage in te checken.

Manueel tijdrovend proces

Aan boord van de op RTHA meest gebruikte vliegtuigtypes Airbus A320 en Boeing 737-800 is er plaats voor 80 zogenaamde handbagage koffertjes (met en zonder wielen). In deze vliegtuigen is plaats voor gemiddeld 180 passagiers dus komt het vaak voor dat er soms 25-60 stuks handbagage ingecheckt moet worden. 

Het tekort aan ruimte voor handbagage aan boord van vliegtuigen zorgt ervoor dat regelmatig handbagage ingecheckt moet worden aan de gate. Dit is voor de gate agents een manueel proces wat veel tijd kost. De gate agent moet hierbij een papieren bagagelabel uitschrijven met het vluchtnummer en de bestemming. De passagier krijgt een claim tag. Vervolgens wordt er een sticker van het bagage label op een “bingo sheet” geplakt. De grondcrew kan zo op het bingo sheet zien hoeveel stuks handbagage aan de gate zijn ingecheckt. Een tijdrovend en dus vertragingsgevoelig proces, met als gevolg het missen van een vertrektijd, passagiers die hun aansluitingen missen of vluchten die moeten uitwijken omdat de luchthaven van bestemming gesloten is, vanwege een streng nachtelijk geluidsregime.

Volledig geautomatiseerd

Bagchain is gespecialiseerd in mobiele bagage check-in oplossingen en is sinds het najaar 2019 verbonden aan het RHIA Airport Technology Lab. De projecten, waaraan bagchain werkten, stonden in eerste instantie door de lange COVID periode nagenoeg stil maar bewijzen juist nu in de drukte van het vliegveld hun dienst.

In samenwerking met AviaPartner heeft het bedrijf Bagchain drie mobiele bagchain kiosken aan de gates van RTHA geplaatst. Deze assisteren de gate agents met een volledig geautomatiseerd systeem. Als er geen ruimte meer aan boord van de vlucht is voor handbagage vragen de gate agents de passagier hun instapkaart op een van de bagchain kiosken te scannen. De handbagage wordt ingecheckt en automatisch wordt er een zelfklevend bagagelabel uitgeprint met alle informatie. Dit zijn dezelfde bagagelabels die ook bij de bagage check-in in de vertrekhal worden gebruikt. Dit supersnelle en professionele proces duurt 6 seconden. De handbagage wordt gelabeld en de passagier wordt geïnformeerd waar hij/zij zijn handbagage kan plaatsen. Als de vlucht is ingestapt wordt er een “gate bag manifest” uitgeprint met alle ingenomen stukken handbagage en de daar bijhorende referentie nummers. 

Win win

Groot voordeel is dat door deze automatisering sneller en professioneel georganiseerd proces is. De gate agents kunnen hun aandacht houden bij het instap proces. De passagier krijgt i.p.v. een handgeschreven bagage label een professioneel geprinte bagage label. En omdat het proces zo snel is ontstaan er minder discussies waarom de handbagage moet worden ingenomen. En het belangrijkste voordeel is dat er geen vertraging ontstaat door ingenomen handbagage.

About bagchain

Bagchain is een communicatie en toonaangevende leverancier van mobiele bagage check-in kiosken.

Ze bieden vereenvoudigde, innovatieve en economische producten voor luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en anderen in de reis- en logistieke sector. Contacteer Robert Sikam voor meer informatie.

Over ATL

Het Airport Technology Lab wordt mogelijk gemaakt door de Europese Unie en het EFRO-programma Kansen voor West II.

Bent u geïnteresseerd in wat er bij ATL gebeurt, neem dan contact op met Mathijs Koper, Programmamanager ATL of kijk op onze nieuwspagina.

 

RHIA is de ‘runway’ voor innovatie, een plek waar bedrijven, ondernemers en studenten zich inzetten voor de transitie naar een schonere, stillere en duurzame toekomst van de luchtvaart.