Duurzaam vliegen een stap dichterbij.

Duurzaam vliegen is weer een stap dichterbij. Het Next Aviation Symposium van 14 november op Rotterdam The Hague Airport nam ons mee in de toekomst van de luchtvaart en de impact op ons gedrag, de regio en de sector. Wethouder Barbara Kathmann en Dick Benschop (CEO Royal Schiphol Group) openden het symposium.

Volledig circulair geproduceerde brandstof

Het consortium ‘Renewable Jetfuel from Air’ presenteert de tussentijdse resultaten van hun studie naar synthetische en circulaire kerosine. Het gaat om een demonstratiefabriek waarmee een belangrijke stap wordt gezet richting grootschalige productie. De fabriek draait 100% op duurzame elektriciteit en maakt van CO2 – gefilterd uit de lucht – en water volledig circulaire kerosine.

Een panel met Allard Castelein (Havenbedrijf Rotterdam), Ron Louwerse (Rotterdam The Hague Airport), Christoph Gebald (Climeworks) en Michael Haid (EDL) praatte door over het opschalen van innovaties in de regio.

Henri Werij – decaan Faculteit voor Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van TU Delft – ging in op de uitdagingen waar de luchtvaart voor staat in het kader van de klimaatproblematiek.

Opening Fieldlab Next Aviation

Wethouder Bruines opende vandaag het Fieldlab Next Aviation. Vanaf vandaag de nieuwe thuishaven van de Citation, het onderzoeksvliegtuig van TU Delft en Koninklijke NLR, in Rotterdam The Hague Airport.

Samen werken aan innovatie

Voor de stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport was 14 november een memorabele dag. Na de oprichting van de stichting (mei 2019) verwelkomde Miranda Janse als directeur drie nieuwe partners. TU Delft, Koninklijke NLR en Havenbedrijf Rotterdam ondertekenden en een convenant om de samenwerking te bekrachtigen.