Een insiders terugblik op COP27- Anthony Janga neemt ons mee

Van 6 november tot 18 november kwamen wereldleiders van bijna tweehonderd landen samen in Egypte voor de jaarlijkse klimaatconferentie. Anthony Janga, projectondersteuner bij RHIA was er ook bij en neemt ons mee terug.

Op 6 november 2022 startte de 27ste Conference of the Parties (zoals het formeel heet). Dit is een jaarlijkse klimaatconferentie van de Verenigde Naties waar landen samen komen om de vooruitgang bij de aanpak van klimaatverandering te beoordelen. Dit jaar vond het plaats in Sharm El Sheikh, Egypte en ik mocht daar aanwezig zijn, als lid van de Nederlandse delegatie.

De dag is voor mij officieel op 7 november begonnen met een ontmoeting met de Minister President. De Nederlandse delegatie had een ontmoeting met de Nederlandse Premier inn het BENELUX paviljoen (een paviljoen die wij samen met Belgie en Luxemburg deelde. De Nederlandse delegatie bestaat uit beleidsmakers, politici en jongerenvertegenwoordigers die dan samen met andere landen gaan onderhandelen om onder de 1.5 graad te blijven (helaas was ik hier niet bij aanwezig). Het is traditie geworden dat de wereldleiders op de eerste dag aanwezig zijn om de COP te openen, de reden waarom onze Minister President ook erbij was.

Elke dag heeft een thema op de COP. De eerste twee dagen gaat het vooral om de wereldleiders. Dan hebben we woensdag Finance day; donderdag Science en Youth day; vrijdag Decarbonization day; zaterdag is Adaption & Agriculture day; zondag is een rust dag; maandag Gender & Water day; dinsdag Energy day; woensdag Biodiversity day en donderdag (laatste dag) Solutions day.

45,000 Mensen kwamen samen in Egypte om over het klimaat te praten. De COP is opgedeeld in twee delen; je hebt dus een groene zone en een blauwe zone. De officiële onderhandelingen vonden plaats in de “Blauwe Zone”, dit is een zone waar alleen delegatieleden aanwezig zijn om te onderhandelen maar ook om (culturele) events te organiseren, panel discussions, side events en exposities bij te wonen. Het is een soort doolhof van landen- en bedrijvenpaviljoens. Je hebt ook een “Groene Zone” waar bedrijven en ngo’s evenementen organiseren.

De belangrijkste dagen voor onze community waren Decarbonization day en Solutions day want dat waren de dagen waar SAF (Sustainable Aviation Fuel) als oplossing werd gepresenteerd voor de luchtvaartsector. Hier ging ik in gesprek met Etihad Air (die in oktober 40% SAF heeft gebruikt voor een vlucht van Japan naar Abu Dhabi), Egyptair (die de record heeft gebroken in 2019 die de langste cargo vlucht had die op SAF vloog van Seatttle naar Cairo) en ICAO over regelgeving en productie van SAF.

Hoewel deze klimaatconferentie niet succesvol was, belangrijke beslissingen zijn doorgeschoven en ‘slachtoffers’ van de klimaatverandering, zoals bijvoorbeeld de bovenwindse eilanden, niet verder zijn geholpen was het wel een mooi moment om te zien hoeveel mensen hun best doen om bij te dragen aan deze klimaatcrisis, hoe klein hun bijdrage mogelijk ook lijkt. En dat geeft mij motivatie om ook mijn best te doen.