Afgelopen week heeft RHIA samen met haar partners een EFRO-aanvraag ingediend voor ‘Smart Rotors’. RHIA, TU Delft, NLR, KVE Composites en Airborne werken in dit project aan het ontwikkelen van nieuwe propeller en rotorbladen, specifiek gericht op elektrische vliegtuigen en drones.
De aanvraag voor de Europese subsidie gaat om een bedrag van 3,7 miljoen euro voor het ontwikkelen van een schaalbare en modulaire ontwerp- en productiemethode. De ‘Smart Rotors’ kunnen een impuls geven aan de ontwikkeling van hybride- en elektrisch vliegen. Naast het gunstige globale klimaateffect van (hybride) elektrische vliegtuigen hebben ze ook een gunstig lokaal klimaateffect in de vorm van minder fijnstofuitstoot en minder geluidsoverlast. In dichtbevolkte gebieden rondom luchthavens is geluidsoverlast een belangrijk punt van aandacht. Het gebruik van (hybride) elektrische vliegtuigen in samenspraak met moderne propellers helpt om geluidsoverlast te verminderen. Daarnaast kan in de toekomst commerciële luchtvaart ook van deze techniek profiteren.
Adviesgroep
Naast de direct belanghebbende partners zal er een adviesgroep eindgebruikers uit de drone en kleine luchtvaartmarkt opgericht worden. Er is veel belangstelling om aan het project een bijdrage te leveren vanuit de eindgebruikersmarkt. De adviesgroep zal een rol spelen bij het definiëren van de vraag naar type propeller en rotorbladen, en zal haar platformen gebruiken om testen uit te voeren met het nieuwe type rotor. De testen worden waar mogelijk uitgevoerd op RTHA.