RHIA en haar partners ontwikkelen projecten om de Next Generation Airport te realiseren. Samen met onze partners worden Europese subsidies aangetrokken om projectrealisatie te versnellen. Met een investering van 1 miljoen euro hopen we in 2020 tien miljoen euro op te halen om uitvoering te kunnen geven aan onze ambities.
Eind maart horen we of de Interreg aanvraag voor de ontwikkeling van High Cargo Drones is goedgekeurd. Het gaat om 3,7 miljoen euro. De eerste horde met betrekking tot deze Interreg aanvraag is al genomen. Het idee is goedgekeurd en kon verder worden uitgewerkt tot een concreet plan. Eind maart valt de beslissing of ook de laatste stap genomen mag worden, de punten op de i, zodat in mei duidelijk is of de subsidie kan worden overgemaakt.
Uniek in Europa
Een aantal partijen, o.a. Lantermans, IFLY en Pipistrel, gaan een grote drone bouwen die maximaal 150 kg kan dragen en met een snelheid van 180 km per uur door een luchtcorridor (flyzone) medische goederen kan vervoeren. H2 drones bieden potentieel sneller, veiliger, goedkoper en schoner transport van medische goederen. Het project ‘Hycargo’ omvat het opzetten van een in Europa uniek partnerschap bestaande uit zo’n 115 MKB-bedrijven, 27 ziekenhuizen, 3 onderzoeksinstellingen, 4 business supportorganisaties, 3 leveranciers van technologie en 2 regelgevende instanties. Dit om MKB’s die actief zijn in het ontwerp, productie en gebruik van waterstof-aangedreven drones te helpen hun technologie verder te ontwikkelen en klaar te maken voor de markt. Nu is dat lastig door onder andere het gebrek aan connecties met eindgebruikers (zoals ziekenhuizen) en het vermogen om verbinding te maken met reële toepassingen.
Airport Technology Lab
Een subsidie die recent is goedgekeurd is de EFRO-aanvraag voor het Airport Technoloy Lab. Bij dit project gaat het om een investering van 5,2 miljoen euro. Binnen het Airport Technology Lab (ATL) onderzoeken RTHA en RHIA met onze partners de TU Delft, ADECS, Bagchain, Skyecho, TO70, RobinRadar, World Startup Factory, de Haagse Hogeschool en MBO Rijnland mogelijkheden om te innoveren. Bijvoorbeeld hoe radartechnologie nog beter kan worden ingezet bij het begeleiden van piloten voor het nog veiliger en efficiënter landen en stijgen onder zwaardere weersomstandigheden. Een ander voorbeeld is het analyseren van data zodat betrouwbare voorspellingen kunnen worden gedaan of er verstoringen gaan ontstaan in het vluchtschema. Ook kijken de partners naar ideale doorstroming van passagiers op de hele luchthaven voor het maximaliseren van de customer experience.
De tweede EFRO betreft een aanvraag voor de ontwikkeling van stille propellors. Samen met onze partners de TU Delft, de NLR, de bedrijven KVE Composites en Promolding, de Hogeschool InHolland werkt RHIA aan deze aanvraag. Hier gaat het om een bedrag van 3,7 miljoen euro. Het doel van dit project is het ontwikkelen van een schaalbare en modulaire ontwerp- en productiemethode voor stille propellers en rotorbladen, die toegepast kan worden om de lokale impact van vliegen in de toekomst te verminderen.