RHIA Talks | Flight Delay Predictions

 

De innovaties die in Rotterdam The Hague Airport worden toegepast zijn er in allerlei vormen. Groot en klein. Zichtbaar en onzichtbaar. Om zo bij te dragen aan de transitie naar een duurzame toekomst voor de luchtvaart. Zo wordt ook volop onderzocht en geïnnoveerd om steeds nauwkeuriger vertragingen te voorspellen: Flight Delay Prediction. Waarom gebeurt dit, wat levert het op en welke projecten zijn er nu? 

In deze editie gaan we in gesprek met Mike Zoutendijk, Vincent Weijand en Helmut ten Have over het voorspellen van vertragingen en hoe dit bij draagt aan de ambities van RHIA.

Deze Talks vindt online plaats op donderdag 27 januari van 15:00 tot 16:00 uur. 

 

Mike Zoutendijk |TU Delft

Mike Zoutendijk is tweedejaars promovendus aan de TU Delft. Samen met zijn promotor dr. Mihaela Mitici is hij betrokken bij het Airport Technology Lab project, een interdisciplinair fieldlab gericht op data-gedreven innovaties op luchthavens. Voor het ATL heeft Mike machine learning algoritmes toegepast om probabilistische vluchtvertragingsvoorspellingen te doen. Een use case van deze voorspellingen is het flight-to--gate toewijzingsprobleem. Verbetering op deze gebieden kan luchthavens en luchtvaartmaatschappijen ondersteunen bij het aanbieden van een hoogwaardige dienstverlening.

Vincent Weijand | Luchtverkeersleiding Nederland

Vincent is sinds 2007 Air Traffic Controller, voorheen bij Schiphol en nu bij Rotterdam The Hague Airport. Als luchtverkeersleider is hij samen met zijn collega's dag en nacht verantwoordelijk voor een ordelijke maar vooral veilige verkeersafhandeling in de lucht en op de grond. Met behulp van de radarafdeling op Schiphol zijn we in staat om al het luchtverkeer boven heel Nederland te begeleiden, terwijl we vanuit de torens vooral lokaal verkeer afhandelen. Het Nederlandse luchtruim vult zich in rap tempo met steeds weer nieuwe gebruikers.

Helmut ten Have | Adecs-AirSystems

Helmut ten Have is projectleider voor de werkzaamheden van Adecs AirSystems binnen het Airport Technology Lab project. Adecs Airsystems ontwikkelt het luchthaven informatiesystemen AirLink voor regionale luchthavens. AirLink is in gebruik op regionale luchthavens in Nederland (waaronder Rotterdam), Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Helmut is consultant en als zodanig betrokken bij de ontwikkeling van softwareproducten ter ondersteuning van werkprocessen en ter berekening van de effecten van activiteiten op luchthavens. AirLink verzamelt de informatie rond de vluchtafhandeling uit verschillende bronnen op de luchthaven en verspreid relevante informatie naar gebruikers en systemen op de luchthaven (brandweer, operations, afhandelaren, financiële zaken, schermen in de hal) en daarbuiten (website, CBS, teletext, andere luchthavens).

Over RHIA

RHIA is de runway voor innovatie; een hotspot waar ondernemers, onderzoekers en studenten innovatie en duurzaamheid tot leven brengen. Samen creëren we een schonere, stillere en duurzamere toekomst voor de luchtvaartindustrie. Samen laten we innovatie vliegen!

 

Over Rhia Talks

Tijdens een Talk vragen we verschillende sprekers om hun verhaal en visie te delen. We nodigen u uit om deel te nemen en met hen in gesprek te gaan. Samen kunnen we innovaties ontwikkelen, nieuwe visies ontwikkelen en samenwerkingsverbanden aangaan die de luchtvaart duurzamer maken en de luchthaveneconomie opnieuw uitvinden. We verwachten elke maand een Rhia Talk te organiseren. 

RHIA is de ‘runway’ voor innovatie, een plek waar bedrijven, ondernemers en studenten zich inzetten voor de transitie naar een schonere, stillere en slimme toekomst van de luchtvaart.