H2 event – De toekomst van de regio als ‘H2 Aviation Hub’

Met uitzicht op de landingsbaan Rotterdam The Hague Airport is afgelopen woensdag 11 mei een statement gemaakt om de stap naar een toekomst van waterstof gedreven luchtvaart te versnellen. Door de gehele waardeketen te organiseren in de regio, van productie tot en met het tanken van een vliegtuig, is het mogelijk om 80% van de vluchten niet meer op kerosine te laten vliegen, maar op waterstof, zoals beschreven in het rapport van Systemiq. Zo wordt 115-140 kt CO2 minder uitgestoten. “Wij willen werken aan een toekomst waarin de wereld voor volgende generaties net zo bereikbaar en leefbaar blijft als hoe wij het vandaag kennen”, volgens Joyce Gardner directeur Financiën en Strategie van Rotterdam The Hague Airport.

RTHA perfecte match voor start en uitbouw
Eveline Speelman van Systemiq presenteerde de H2 Aviation Hub, waar zij liet zien dat de routes die nu vanaf Rotterdam The Hague Airport worden gevlogen (middellange afstand bestemmingen), al zo’n 80% op waterstof kunnen gaan en dat dit economisch gezien voordelig kan zijn, maar dat dit wel investeringen vraagt om de airport infrastructuur aan te passen.

Ook andere sprekers zien de potentie en benadrukken dat het goed aansluit op hun plannen en ambities. Maria Brink-Rumyantseva, City Solutions Collaboration Lead bij Shell: “Shell wil een grote rol spelen in waterstofproductie en infrastructuur voor industrie en transport. Shell gaat bijvoorbeeld de grootste electrolyser van Europa (200MW) bouwen in Rotterdam, maar natuurlijk kunnen wij dat niet alleen. We hebben partners nodig om het hele ecosysteem zo efficiënt mogelijk te realiseren”. Nu is het moment om een waterstofeconomie te gaan realiseren, maar er moet niet alleen gekeken worden naar de financiële behoefte, ook regulatie speelt een belangrijke rol. Gezien de huidige klimaatontwikkelingen moet er zo snel mogelijk moet worden geaccelereerd en opgeschaald, alleen dan kunnen we grote stappen maken.

Van initiatieven naar H2 Aviation Hub
Miranda Janse, directeur RHIA sloot het event af met haar visie om de potentie ook echt te verzilveren en wens dat deze bijeenkomst een inspiratiebron voor alle deelnemers is om verder te blijven werken aan de proeftuin en het aviation cluster op en in de omgeving van RTHA. “Hydrogen is the key to sustainability” zei Janse die hiermee wilt laten zien dat wij zonder waterstof onze duurzaamheidsdoelen niet zullen halen. Het is nu aan de partners om samen de waterstof hub te realiseren. De toekomst van de regio als ‘H2 Aviation Hub’ wordt deze zomer verder uitgewerkt.

Met dank aan de panelleden: Eveline Speelman, Joyce Gardner, Sergey Kiselev, Stephen Hands, Lennard Verhoeff, Job Rosenhart, Randolf Weterings, Maria Brink-Rumyantseva, Andreas ten Cate, Nicolas Landrin, Marcel Keezer, Jan van Schijndel, Jan Bos, Peter Lucas, Vivekanandhan Sindhamani en Alan Dirks.