NLR

Het onderzoekscentrum Koninklijke NLR werkt op objectieve en onafhankelijke wijze met zijn partners aan een betere wereld van morgen en zet zich in voor een duurzame, veilige, efficiënte en effectieve lucht- en ruimtevaart. NLR vormt daarbij in binnen- en buitenland de spilfunctie tussen wetenschap, bedrijfsleven en overheid, en overbrugt de kloof tussen fundamenteel onderzoek en toepassingen in de praktijk.

Om de transitie naar een duurzamere Nederlandse luchtvaart zo snel mogelijk te realiseren, vervult RHIA een verbindende factor door verschillende partijen met elk een eigen expertise slim samen te brengen. Op deze wijze willen de partijen middels concrete projecten bijdragen aan schoner, stiller en slimmer vliegen met het uiteindelijke doel: klimaatneutraal vliegen in 2050 mogelijk maken.

Eén enkele oplossing voor het verduurzamen van de luchtvaart bestaat niet. NLR biedt daarom innovatieve oplossingen en technische expertise op verschillende gebieden. We werken samen aan nieuwe energiedragers zoals ‘sustainable aviation fuel’ (SAF), waterstof, en elektriciteit. Tegelijkertijd spannen we ons in voor stillere luchtvaart. Vandaar ook de doorontwikkeling van ‘Fieldlab Next Aviation’ waarmee NLR, in nauwe samenwerking met Technische Universiteit Delft, op ‘Rotterdam The Hague Airport’ (RTHA) een ontwikkel- en demonstratieomgeving creëert om de transitie naar duurzame, stillere luchtvaart in de praktijk mogelijk te maken.

RHIA is de ‘runway’ voor innovatie, een plek waar bedrijven, ondernemers en studenten zich inzetten voor de transitie naar een schonere, stillere en slimme toekomst van de luchtvaart.