RHIA & Shell gaan samenwerken aan duurzame luchtvaart

Marjan van Loon (president-directeur Shell Nederland) en Miranda Janse (Directeur RHIA) tekenden vandaag de samenwerkingsovereenkomst tussen Shell en stichting RHIA, waarmee Shell tot het RHIA-netwerk toetreedt. Voor beide partijen een belangrijk moment.

Met de deelname van Shell krijgen de initiatieven van RHIA-partners de kans om op te schalen en vergroten zij de haalbaarheid van de innovaties door gebruik te maken van de ervaring en kennis bij Shell. Het gaat hierbij om innovaties rondom een slim CO2-neutraal energiesysteem, laadinfrastructuur voor mobiliteit en logistiek rondom de luchthaven, waterstof en ‘sustainable aviation fuels’. Voor Shell is het partnerschap een geweldige kans om geïntegreerde energiesystemen verder te ontwikkelen en te testen, met als doel de verduurzaming van de luchthaven en de omgeving te versnellen samen met een ecosysteem aan partners.

Tijdens een eerste rondetafelgesprek spraken Ton Jonkers (directeur Economie provincie Zuid-Holland) en Petra de Groene (directeur Duurzaam en Economie gemeente Rotterdam). De Groene en Jonkers gaven de tip om het onderwerp te verbreden naar sociale agenda’s, bijvoorbeeld door jongeren te inspireren en te laten zien wat de luchthaven van de toekomst inhoudt, een plek om trots op te zijn.

Vervolgens ging Marjan van Loon (Shell) in gesprek met Miranda Janse (RHIA), Adriaan Verhoef (H2Ecosystems), Andre Kempenaars (Unisun), Joyce Gardner (RTHA), Mischa Lauret (Vopak) en Jan Harmen Witzenberg (Enertrans) over een toekomstige vorm van samenwerking. Zo benadrukt Van Loon de waarde van een sterk ecosysteem aan partners. “Samen de uitdaging aangaan en samen de juiste concrete stappen zetten om de transitie van de luchthaven te versnellen, daar gaat het om.” Janse ziet de deelname van Shell aan het RHIA-netwerk als een hele waardevolle ontwikkeling: “Alle partners zijn zich bewust van de urgentie, we hebben elkaar hard nodig om de luchthaven infrastructuur ‘fit for the future’ te maken. Met de toetreding van Shell is een belangrijke stap gezet om de luchtvaart duurzamer te maken.

Voor inhoudelijke vragen over de samenwerkingsovereenkomst en de focus:

Stichting RHIA, Miranda Janse