RHIA Talks Urban Air Mobilty | Dronetoepassingen

Donderdag 18 november vond de RHIA Talks Urban Air Mobility plaats. Tijdens deze RHIA Talks vertelden Robert Crone van Fusion Engineering en Thom van den Homberg van Shore Systems over hun toepassingen met drones. Dit evenement zou normaal gesproken als een RHIA Café hebben plaatsgevonden, maar gezien de huidige Corona maatregelen en het vooral network & korte pitches gerelateerde karakter van een RHIA Café is dit evenement omgevormd naar een online RHIA Talks. Bij een RHIA Talks wordt inhoudelijker ingegaan op een specifiek onderwerp.

Miranda Janse, Directeur RHIA, heette alle deelnemers van harte welkom en gaf aan dat zij het harstikke fijn vond dat we elkaar toch nog virtueel konden ontmoeten. Vervolgens lichtte Yanniek Huisman van RHIA kort toe waar de stichting in samenwerking met haar partners momenteel mee bezig is. Eén van de negen programma’s van RHIA is het onderwerp van deze Talk namelijk Urban Air Mobility. Er is veel rondom dit onderwerp gaande, veel partijen zijn bezig om zich op deze markt te betreden. We kijken of we ons op nieuwe manieren door de lucht kunnen verplaatsen en willen hiermee een positieve impact hebben op maatschappelijke uitdagingen en nieuwe business ontwikkelen. RHIA focust zich op vier hoofdonderwerpen; inspectie op de luchthaven en in de regio, vrachtvervoer, personenvervoer en noodhulp. Na deze introductie gaf Yanniek het woord aan de twee gastsprekers.

Link naar Presentatie

Thom van den Homberg van Shore Systems

Shore Systems bouwt een drone die op lange afstand inspecties kan doen, zoals off shore windturbines. Momenteel wordt er veel geld en energie gestoken in het vervoeren van inspecteurs met boten. Naast het feit dat deze boten traag zijn, zijn ze ook slecht voor het milieu en vereisen ze veel onderhoudsinspectie die ver van tevoren moet worden gepland. Daarnaast helpt het ook voor de veiligheid van het personeel dat de inspecties doet.

“Er zijn nog geen drones die lange afstand kunnen vliegen en vervolgens lang stil kunnen hangen, Shore Systems wil juist hierop inspringen. Shore Systems wil daarom een drone ontwikkelen met een lange range, geen emissies en wind resistentie, wat zeer belangrijk is bij offshore werk”, aldus Thom.

Shore Systems lost dit op door een drone op waterstof te bouwen die in staat is om naar installaties zoals windmolens te vliegen, deze op afstand te inspecteren en terug te vliegen naar een centrale drone-hub.

Link naar Presentatie

Robert Crone van Fusion Engineering

Fusion Engineering ontwikkelt een geavanceerde flight controller – het ‘brein’ van elke drone-, die ervoor zorgt dat drones veiliger en betrouwbaarder kunnen worden ingezet. De Nederlandse brandweer past dit o.a. toe in een project, waarin ze een drone ontwikkelen die gaat helpen bij het opsporen van verdrinkingsslachtoffers.

“Als drones echt op grote schaal een onderdeel van onze samenleving moeten gaan worden, dan moet die betrouwbaarheid een hoog niveau halen”. Onze ontwikkeling is speciaal, omdat onze algoritmes zeer goed kunnen reageren op windstoten en stabiel kunnen vliegen in alle windomstandigheden. Omdat de flight controller zo centraal zit en met alle andere systemen communiceert is het ook een ideaal punt om in de gaten te houden of alle andere systemen nog goed functioneren”.

Link naar presentatie

Wil je deze RHIA Talks terugkijken? Klik dan hier.