Smart Rotors update | focus op partner Airborne

Op maandag 19 september vond het driemaandelijks voortgangsoverleg van het Smart Rotors project plaats bij Airborne in Den Haag.

Het Smart Rotors project is bijna twee jaar geleden van start gegaan en kent een aantal mooie resultaten. Niet alleen op het gebied van simulatie van de performance en het geluid van rotor en propellerbladen voor small regional aircrafts maar ook met betrekking tot het ontwerp en de productietechnieken voor een nieuwe generatie stille en zuinige rotorbladen.

Op dit moment is de eerste fase klaar. TU Delft en het Nederlands Lucht en Ruimtevaartcentrum (NLR)hebben de ontwikkeling van een snelle optimalisatie routine voor propellers en rotors succesvol afgerond. Het eindresultaat zijn een nieuw rotor- en propellerblad ontwerp, die volgens narekening met conventionele rekenmethodes zowel efficiënter als stiller zijn dan hun voorgangers.

KvE Composites (KvE) en NLR zijn op dit moment begonnen met de aanmaak van de rotor- en propellerbladen, respectievelijk. De afgelopen periode hebben zij in samenwerking met Airborne onderzocht hoe ze het productieproces kunnen opschalen en efficiënter kunnen maken. Deze informatie zal toegepast worden in het aanmaakproces. Na productie zullen de bladen getest worden in de windtunnels van de TU Delft en NLR en tevens op de whirl tower van KvE. Deze resultaten dienen voor de validatie van de optimalisatie routines. Bovendien zullen de geluidsopnames gebruikt worden voor de geluidsperceptiestudie die uitgevoerd wordt door NLR. Hier onderzoekt men hoe hinderlijk het rotor en propeller geluid is voor mensen.

Het bezoek werd afgerond met een rondleiding achter de schermen bij de composieten fabriek, waar Airborne met name onderdelen voor vliegtuigen en satellieten produceert.

Airborne is actief in Aerospace, Mobility, Marine en big science. Airborne Composites Automation richt zich voor wat betreft Smart Rotors op de automatisering van het automatisch snijden, pick & placen en preformen van de koolstofvezel lagen, alsmede het vervormen tot een preform en het geautomatiseerd plaatsen van kernmateriaal. Naast de activiteiten van Airborne binnen het Smart Rotors project , werden ook de composiet structuren voor zonnepanelen op satellieten en een structuur voor een telescoop die binnenkort naar Paranal in de Atacama woestijn in Chili gaat getoond Aan het eind van de rondleiding werd de ontwikkelde technologie gedemonstreerd (video) op een test-productiecel.

De volgende meeting in december wordt gehouden bij NLR in Marknesse. Deze meeting zal gevolgd worden door een webinar voor eind-users en een borrel.

Meer over Smart Rotors

Het ontwikkelen van ‘smart rotors’ is een belangrijke stap naar een duurzamere luchtvaart, minder uitstoot en minder geluidsoverlast. Het project stelt als doel om zowel propellers als rotors voor hybride en elektrische vliegtuigen en drones efficiënter te ontwerpen, zodat ze beter presteren en minder geluid produceren. Daarnaast wordt gekeken naar slimmere productiemethodes, zodat toekomstige vliegtuigen en drones sneller en op grotere schaal voorzien kunnen worden van geschikte propeller- en rotorbladen. Het project maakt deel uit van het Fieldlab Next Aviation dat zich richt op het ontwikkelen, testen en implementeren van duurzame luchtvaarttechnologie in een echte luchthavenomgeving bij Rotterdam The Hague Airport (RTHA). 

Smart Rotor Partners

TU Delft, Koninklijke NLR, KVE, Airborne

Het Smart Rotors programma wordt mogelijk gemaakt door het EFRO-programma Kansen voor West II.

RHIA is de ‘runway’ voor innovatie, een plek waar bedrijven, ondernemers en studenten zich inzetten voor de transitie naar een schonere, stillere en duurzame toekomst van de luchtvaart.