Waterstof voor de luchtvaart biedt een enorme hoeveelheid aan mogelijkheden. Wat en wie zijn hiervoor nodig om deze transitie mogelijk te maken? Vorige week donderdag 10 maart werd tijdens een interactieve sessie bij de RHIA Challenge Waterstof Infrastructuur Airport met meer dan 50 professionals uit het waterstof eco-systeem hierover uitgebreid gediscussieerd. De challenge werd in samenwerking met de NAG georganiseerd en mede ondersteund door Up!Rotterdam en iTanks.
Waterstof is een belangrijke game-changer. Om de transitie van de luchtvaart industrie naar duurzaamheid te verwezenlijken wordt gewerkt aan waterstof aangedreven vliegen. Om op die manier te kunnen opereren is infrastructuur nodig op de grond. Met de community werken we toe naar een H2 HUB, waar kennis en ervaring wordt opgedaan om vluchten met waterstof gedreven vliegen te faciliteren en accelereren.
Er werden verschillende presentaties gegeven om een indruk te geven van wat er allemaal speelt op het gebied van waterstof. Cryo World presenteerde over de uitdagingen van het werken met waterstof. Shell vertelde over waterstofinfrastructuur nu en in toekomst en hoe de markt te bedienen, NLR vertelde over het TULIPS initiatief, dit is een EU consortium met de accelaratie van duurzame luchtvaart als oogmerk. ZeroAvia gaf een mooie blik op hoe we door klein te beginnen in de toekomst kunnen opschalen en de Port of Rotterdam gaf zijn visie op de rol van de haven als energie hub van Europa en welke rol zij kunnen vervullen op het gebied van waterstof.
Er werd enthousiast gediscussieerd tijdens de twee break-out sessies, distributie aanvoer en opslag en tanken, veiligheid, regelgeving. De conclusie na deze sessies en de presentaties van de RHIA Challenge Waterstof Infrastructuur Airport was dat er veel kansen liggen en dat elke kleine stap naar een grote duurzame verandering nu genomen moet worden en dat we dit samen moeten doen! Er komt zeer zeker een vervolg aan.
Zie hier de link naar presentaties.