Sustainable Aviation Talk – Groene Energie Winnen en Opslaan

De transitie van de luchtvaart is voor een groot deel een energie vraagstuk. Binnen één generatie naar een klimaatneutrale luchtvaart- en haven betekent focussen op schoner, stiller en slimmer vliegen. Schoner vliegen doen we door te investeren in de ontwikkeling van renewables. Maar ook de luchthaven zelf heeft een energiebehoefte en is daarmee ook onderdeel van de transitie. Een goed voorbeeld hiervan is het 2 km lange solar park. De luchthaven is hiermee energieleverend geworden, wat een belangrijke bijdrage levert aan de transitie naar een klimaatneutrale luchthaven.

Noodzakelijk is zeker de doorontwikkeling van vliegen op renewables, maar in deze transitie kijken we met community partners als HyET Solar, ESS, Shell, Alternus Energy en Dura Vermeer ook naar de verdere elektrificatie middels groene energie voorzieningen op de luchthaven. Met als doel om ook op de lange termijn energie te kunnen (blijven) leveren aan de luchtvaart, luchthaven en zo mogelijk de regio.

Deze eerste talk is onderdeel van een reeks van drie Sustainable Aviation Talks: groene energie winnen en opslaan. Waarbij community partners met elkaar in gesprek gaan over groene energie, van productie tot opslag

Sprekers:

Marlies Hak, innovator | RTHA

Khalid Saleh, director business development | HyET Solar

Ronald Richardson, partner | ESS Inc.

Prof.dr.ir. A.H.M. (Arno) Smets | TU Delft

Donderdag 16 maart 2023 vond de eerste editie van de drieluik Sustainable Aviation Talks: ‘groene energie winnen en opslaan’ plaats. In deze serie talks verkennen we met partners uit de RHIA community het speelveld van energie winnen en opslaan, van productie tot benutting. De talk is hier in zijn geheel terug te kijken.

HEB JIJ EEN GOED IDEE VOOR SUSTAINABLE AVIATION TALKS?

streep_84x13px

Wij staan open voor jouw input! Deel het met ons door een mail te sturen naar Kim van ’t Sant.