Wij zoeken een strategisch secretaris

Wij werken aan de luchtvaart van de toekomst. Een positieve impact op onze regio met new business en werkgelegenheid. En inspiratie voor de luchtvaart in Nederland, Europa en wereldwijd. Met onze innovaties maken wij de Next Economy mogelijk, en verbinden wij netwerken. Een Next Generation Airport is verbonden en bereikbaar, schoon, stil en circulair en faciliteert werken, opleiden en investeren. In onze proeftuin lanceren we samen met onze partners baanbrekende innovaties op twee thema’s:

• Next Aviation – alle technologie die bijdraagt aan de luchtvaart van de toekomst (stille vliegtuigen, groene brandstoffen en duurzame vliegvelden)
  • Next Connection – een luchthaven die fysiek en digitaal verbonden is met de regio (energiesysteem, mobiliteit en arbeidsmarkt)

Op drie niveaus willen wij waarde toevoegen en impact maken:

• Stimuleren van luchtvaartinnovaties – innovatie is een belangrijke sleutel voor een toekomstbestendige regio. Met ons innovatie-ecosysteem werken wij aan een voedingsbodem en groeimiddel voor innovatie, specifiek voor de luchtvaart.
  • Vergroten van sociaaleconomische meerwaarde – de luchthaven als magneet voor nieuwe bedrijvigheid, nieuwe generatie educatie, werkgelegenheid van de toekomst. Zo levert het een bijdrage aan de maatschappij en aan de economische groei van de regio.
  • Versnellen van de energietransitie – Minder CO2, alternatieve brandstoffen en een luchthaven die energie levert aan het net. Zo leveren wij een bijdrage aan de energietransitie.

De klimaattransitie vormt een belangrijke uitdaging voor de luchtvaart. De uitdaging wordt nog urgenter met de oproep van de Europese Commissie om de opstart van de post-corona economie nadrukkelijk te koppelen aan de versnelling van de Green Deal. Hiermee heeft RHIA de potentie om uit te groeien tot dé centrale plek in Nederland waar vernieuwing van de luchtvaart in de praktijk wordt gebracht.

De functie
Ben jij in staat snel te kunnen schakelen van denken naar doen? Dan zijn wij op zoek naar jou!

De strategisch secretaris maakt deel uit van het team en wordt aangestuurd door de directeur. Het team bestaat verder uit Business Accelerators, Thema coördinatoren en Management Ondersteuning. Dit relatief kleine team werkt intensief samen met partners, stakeholders, experts en kennisinstellingen.

Omdat RHIA niet het enige innovatiecluster is dat zich bezighoudt met de thema’s Next Aviation en Next Connection is afstemming en onderscheiding van andere innovatieclusters gewenst. Jij hebt als taak om deze (nationale) verkenning te doen en uit te vinden hoe RHIA zich positioneert ten opzichte van de andere initiatieven.

RHIA heeft een Raad van Toezicht die toezicht houdt op de strategie en financiën van RHIA. Zij komen op kwartaal basis bij elkaar. Daarnaast is er (twee keer per jaar) een Bestuurlijk Overleg. Dit overleg wordt gehouden met de belangrijkste regionale stakeholders. Er wordt geadviseerd over meerjarige strategie en financiering. Samen met de directeur bereid jij deze vergaderingen voor.

De organisatie van werkbezoeken of buitenlandse trip is onderdeel van je takenpakket. Om partners meer bij RHIA te betrekken, is het wenselijk om werkbezoeken te organiseren. Hierbij kunnen ze verschillende activiteiten van RHIA bezichtigen en meer inzicht krijgen in het programma. Voor de programma-ontwikkeling is het inspirerend en goed om jaarlijks een bezoek te brengen aan een vergelijkbaar buitenlands initiatief. Hierbij kunnen ook de belangrijkste strategische partners van RHIA worden betrokken.

Verder ben je ook nog verantwoordelijk voor:

• Subsidie aanvragen voor het programma RHIA (niet voor projecten);
  • Jaarplan RHIA;
  • Kwartaal en jaarplanning RHIA;
  • Stakeholdermanagement;
  • Inhoudelijke voorbereiding afspraken directeur met directie RTHA;
  • Ontwikkelen lobby-traject naar Tweede Kamerleden en andere politici.

Kortom: je bent een schakelpunt tussen directeur en diverse onderdelen in de organisatie. Je hebt oog voor de ontwikkelingen binnen de sector en zoekt naar nieuwe kansen en mogelijkheden. We zoeken daarbij geen coördinator, maar een secretaris – die op basis van overleg – de inhoud zelfstandig kan opbouwen. Als geen ander weet jij dat je op meerdere manieren je doel kunt bereiken. Je bent dus een creatief en representatief persoon met goede communicatieve vaardigheden. Je deelt kennis, informatie, resultaten met collega’s om breed draagvlak voor het programma te verkrijgen.

Vraag en aanbod
Naast bovenstaande kennis, ervaring en persoonlijkheidskenmerken neem je het volgende mee:

• Afgeronde HBO+ opleiding dan wel een academisch werk- en denkniveau;
  • 2 tot 4 jaar werkervaring, bij voorkeur ook met financiën en subsidie aanvragen;
  • Kennis van en ervaring met projectmatig werken;
  • Je beschikt over procesvaardigheden en goede communicatieve vaardigheden (mondeling en schriftelijk);
  • Je kunt organiseren, plannen, prioriteren en de voortgang bewaken;
  • Je bent resultaatgerichtheid, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, ondernemend en initiatiefrijk.

Wij bieden jou een opdracht van augustus/september tot eind 2020 die bij wederzijdse instemming verlengd kan worden met minimaal 1 jaar. De opdracht geschiedt op basis van detachering of via een ZZP-constructie (geen vast dienstverband). Afhankelijk van je leeftijd, opleiding en ervaring bedraagt de vergoeding op jaarbasis maximaal €110.000,- (inclusief BTW) op basis van een 36-urige werkweek. De functie kan variëren van 28 tot 36 uur per week. Een team met bevlogen collega’s die erg begaan zijn met hun werk en waar het nooit saai is. Een standplaats op de luchthaven.

Heb je interesse?
Eventuele inhoudelijke vragen kun je stellen aan Yanniek Huisman. Je sollicitatie kun je richten aan Miranda Janse, directeur RHIA. Solliciteren kan tot 9 juli 2020. Belangstellenden die na de reactietermijn reageren, zullen helaas niet meer in de selectieprocedure worden meegenomen.