Tweede Kamerlid Kiki Hagen brengt bezoek aan Fieldlab Next Aviation

Vandaag bracht Kiki Hagen, Tweede Kamerlid van D66, een bezoek aan AeroDelft en het Fieldlab Next Aviation. Hier werken RHIA-partners AeroDelft, TU Delft en Koninklijke NLR aan elektrisch en waterstof gedreven vliegen zoals de Phoenix PT en Phoenix FS, de Citation en de Pipistrel Velis Electro.

Van Miranda Janse ontving zij het manifest met de oproep om nieuwe betekenis te geven aan RTHA. Hagen over het bezoek: ‘’Alleen door te innoveren kunnen we toewerken naar de luchtvaart van de toekomst: veel schoner en stiller. Het was inspirerend om te zien hoe kennisinstellingen, de overheid en bedrijven hier samen aan werken en te bespreken hoe de politiek daar aan bij kan dragen.’’

Over het manifest
Jan Rotmans, Allard Castelein, Ron Kooren en Miranda Janse roepen vanuit RHIA de politiek op om met innovatie nieuwe betekenis te geven aan de regionale luchthaven RTHA. In het manifest zijn vijf oproepen opgenomen om de regionale luchthaven spil te maken van een innovatiecluster. De formatie is in volle gang en volgens Rotmans, Castelein, Kooren en Janse valt er “juist nu iets te beslissen”.

Gaan we minder vliegen en vaker met de trein? Zetten we in op de hyperloop? De oplossing voor duurzaam vliegen is er niet vandaag. Ook niet morgen of overmorgen. Wel is het volgens de aanbieders van het manifest mogelijk de transitie naar een duurzame luchtvaart te versnellen en dit binnen één generatie onomkeerbaar te maken. Niet door méér te vliegen, maar door anders te vliegen.

Download het manifest